Tuesday, 17 April 2012

PTPTN - Beban atau Bantuan?

Isu pemansuhan PTPTN semakin hangat diperkatakan dan baru- baru ini terdapat golongan yang mengatakan diri mereka Mahasiswa Anti-PTPTN telah melakukan demonstrasi di dataran merdeka malah telah berkampung dan mendirikan khemah sementara menunggu Perhimpunan BerShit 3.0 pada 28 haribulan ini.

Kumpulan Mahasewel Mahasiswa ini menuntut supaya Kerajaan memberi Pendidikan percuma di Negara ini. Mereka mengatakan bahawa PTPTN membuatkan pelajar di ikat dengan bebanan hutang selepas tamat pelajaran di peringkat tinggi.

Jadi di sini, adakah PTPTN ini satu beban ataupun bantuan?

Mari kita berbicara dari sudut bebanan. PAB yakin rata-rata umat manusia faham erti beban. Dalam erti kata lain beban merupakan masalah yang belum selesai dan ditanggung oleh seseorang individu. Kumpulan Mahasiswa yang menggelarkan diri mereka Anti-PTPTN yang diketuai oleh Mahasiswa yang bernama Adam Adli ini menuntut supaya kerajaan memberi pendidikan percuma untuk semua individu. Wujudnya PTPTN bermaksud bagi mereka adalah satu beban hutang yang terpaksa ditanggung oleh lepasan pelajar dan tidak ada percuma dalam memberi pendidikan kepada individu di negara ini.

Apa yang PAB lihat, isu ini menjadi besar bila ada politikus pembangkang yang beria-ia memberi sokongan dari belakang. Kumpulan Mahasewel ini digunakan oleh politikus pembangkang untuk menekan pihak kerajaan dari setiap sudut.

Apabila kita berbicara mengenai bantuan, PAB yakin majoriti rakyat di negara ini tidak termakan dengan slogan anti-PTPTN di mana kebanyakan lepasan pelajar bersyukur dengan adanya PTPTN, mereka berjaya menamatkan pelajaran di peringkat tertinggi. Ramai yang berkerja pada hari ini mengakui bahawa bantuan dari PTPTN sangat diperlukan ketika belajar kerana bukan semua mampu untuk melanjutkan pelajaran ke tahap tertinggi tanpa bantuan kewangan.

PTPTN ditubuhkan untuk membantu pelajar kurang kemampuan melanjutkan pelajaran mereka di peringkat Universiti ataupun Kolej. Bukan semua rakyat di negara ini mampu melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi malah ada yang terpaksa melupakan hasrat untuk menyambung pelajaran kerana tidak mampu dari segi kewangan. Bila adanya pinjaman pelajaran seperti PTPTN diwujudkan, ianya umpama satu peluang besar.

PAB tahu golongan-golongan ini akan mengatakan bahawa jika pendidikan di negara ini percuma, semua rakyat berpeluang melanjutkan pelajaran, tidak kira orang itu kaya ataupun miskin. Tapi golongan ini harus ingat, untuk memberi sesuatu dengan percuma ataupun erti kata lain, "SEMUA PERCUMA", ianya tidak semudah yang mereka sangkakan. Isu percuma ini harus dilihat dari pelbagai sudut, PAB bukan lah seorang yang pakar dalam ekonomi ataupun perkara lain tapi PAB cuma mahu bersikap memahami, adalah senang untuk mengkritik orang daripada menjadi orang yang dikritik itu.

Jika golongan-golongan mahasiswa ini bijak pandai, cubalah berfikir dengan lebih mendalam, baik buruk, jangka masa pendek ataupun panjang, kesemuanya, jangan hanya pandai mengatakan sesuatu tapi tidak berfikir dengan lebih panjang lagi dalam! Cubalah belajar berSYUKUR, walaupun kita tidak mempunyai pendidikan percuma, tetapi kita masih ada peluang dan SEKURANG-KURANGNYA ADA PELUANG untuk melanjutkan pelajaran dengan adanya PTPTN ini.

Politikus pembangkang juga tidak ketinggalan mempergunakan isu PTPTN ini untuk menghentam kerajaan seperti mereka ini kekurangan isu lain. Apa kata wahai politikus pembangkang yang memerintah beberapa buah negeri di negara ini mansuhkan dahulu yuran pengajian di negeri mereka seperti UNISEL? Jikalau mereka berniat ikhlas, mansuhkan dulu yuran dan bagi pendidikan percuma di UNISEL, macam mana?

Pada bakal mahsiswa, jika takut dibelenggu "hutang" PTPTN, belajar lah betul-betul, pastikan anda mendapat keputusan yang sangat cemerlang supaya pinjaman menjadi biasiswa. Kepada pelajar SPM, cuba capai keputusan cemerlang, insyaAllah biasiswa di tangan anda. Jika kita lihat betul-betul, terpulang pada mahasiswa tersebut samada mahu dibelenggu "hutang" PTPTN ataupun tidak, ini negara demokrasi, pilihan di tangan anda, ambil bantuan PTPTN ataupun tidak. Dan jika anda ambil, pastikan anda belajar betul-betul dan insyaAllah anda mendapat kerja yang bagus dan tiada masalah membayar kembali PTPTN. Semuanya terpulang kepada diri mahasiswa/wi. 

Akhir kata, bersyukur lah wahai mahasiswa-mahasiswa sekalian, sesungguhnya anda semua berpeluang melanjutkan pelajaran dengan bantuan PTPTN dan jika sudah dapat bantuan, bayarlah kembali. Hutang tetap hutang. Jangan mengharapkan semuanya dengan percuma. Kalau masih berdegil, kembalikan lah duit PTPTN tersebut, berilah pada orang yang lebih memerlukan daripada kamu Mahasewel  Mahasiswa anti-PTPTN.

"BERSYUKUR DENGAN SEGALA YANG ADA"


TQ
PAB..



4 comments:

  1. dia org tak sedar,bila kluar u nanti,kerja gaji dah besor,,,takkan tak boleh byr duit ptptn..beli kreta puluh ribu,faedah 3 hingga 4 %...siap dgn jlmh yg kena byr bulan2....boleh pulak byrnya....time ptptn mcm2 kelentong2 kluar..... aku ni yg kena byr cukai,ingat free ke.......

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. tau xpa,beli hp canggih2 pakai duit PTPTN,tp xnak bayar..hutang tetap hutang!

    ReplyDelete
  3. anda boleh sila pertukaran pautan, sila? Saya akan melakukan perkara yang sama,
    laman saya http://alisharesidence.blogspot.com/
    berharap anda jangan keberatan

    ReplyDelete